Megugrott az autólopások száma
Megtört egy örömteli folyamat. Hosszú éveken át fokozatosan csökkentek az autólopások, ám a 2010-ben pozitÃv rekordot jelentÅ‘ 5864 darab ellopott autó után ismét egyre több bűncselekmény történik Magyarországon. A hivatalos megfogalmazás szerint a „rendÅ‘ri eljárásokban regisztrált gépjármű lopások száma” 2011-ben 6160-re, mÃg 2012-ben az elÅ‘zÅ‘ évinél is nagyobb ugrás után 6920 darab autóra emelkedett. Vagyis határozottan növekvÅ‘ trendrÅ‘l beszélhetünk.
Miért emelkedik ismét a lopásszám?
„Egyértelműen azért, mert a válság miatt megnÅ‘tt az igény az olcsó autójavÃtásokra, egyre többen ellenÅ‘rizetlen sufniműhelyekbe hordják a kocsijukat. Márpedig az olcsó javÃtást sokszor a legolcsóbb alkatrésszel lehet csak megoldani, a lopottal” – állÃtja Vezda László, a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület nevű civil szervezet egyik vezetÅ‘je, aki információit gyakran a nyakon csÃpett tolvajoktól szerzi.
2009 elÅ‘tti évtizedben évente 180-230 ezer új személyautót állÃtottak forgalomba itthon. A jármű-értékesÃtés közelmúltbeli fénykorában ezeket nagyrészt hitelre, gyakran önerÅ‘ nélkül vásárlók egy része ma kÃnkeservesen tudja csak fizetni a megugrott törlesztÅ‘részleteket, sokuk képtelen a garancia lejárta után drága márkaszervizbe járni. Márpedig a 4-12 év közötti autók tömegeit javÃttatni is kell.
„RendkÃvül megnövekedett a piaca a fekete alkatrészeknek a válság miatt, a tolvajok ezeket terÃtik a javÃtók között. Ez nem csak magyar jelenség, Európának ezen a felén máshol is hasonló igény lépett fel” – mondja Vezda.
Szerinte az ilyen-olyan garázsszervizbe járóknak fogalmuk sincs, hogy a „meg lehet-e oldani számla nélkül?”, „lehetne-e még olcsóbban?” tÃpusú alkudozásokkal a járműtulajdonosok közvetetten éltetik ezt az iparágat. „Sajnos nem tudják, hogy alkalmanként lopott alkatrész kerül a kocsijukba, de nem is érdekli Å‘ket. Nem kérdezik meg, hogy honnan van.”
Természetesen érdeklődtünk az ORFK-nál is, hogy szerintük mi áll a lopások jelentős növekedésének hátterében, de a több mint egy hete elküldött kérdésünkre még nem válaszoltak.
Miért ússzák meg?
Az autóvadász szerint közvetett oka is van a lopások elharapódzásának, mégpedig az, hogy „nincs jogi visszatartó erÅ‘, nem megfelelÅ‘ a szabályozás”. Ez a helyzet persze nem új, semmi köze a válsághoz, de a növekvÅ‘ lopásokra lehetne, kellene reagálni a törvényhozóknak. Ma ugyanis ha elkap egy lopott autóval közlekedÅ‘ tolvajt a rendÅ‘r, akkor egyáltalán nem biztos, hogy el tudják Ãtélni autólopásért.
Jelenleg két büntetési tétel létezik, az egyiket gyakran kijátsszák a tolvajok. A vezetés közben nyakon csÃpett bűnözÅ‘k elÅ‘szeretettel mondják a rendÅ‘r szemébe, hogy Å‘k bizony csak furikáztak a kocsival, dolguk végeztével visszavitték volna, szó sincs róla, hogy pénzért akarták tovább adni egy megrendelÅ‘nek. Márpedig ha utóbbit nem tudja rájuk bizonyÃtani a vádhatóság, akkor csak „jármű önkényes elvétele” miatt indulhat eljárás ellenük. A valóság ezzel szemben rendszerint az orgazdaság, ez a másik büntetési tétel, csak ezt nehéz bizonyÃtani.
„Nincs köztes jogi kategória, olyan, hogy autólopás. Ellopta, elkapták, megbüntetik, ez kellene” – füstölög Vezda.
Hol lopnak sokat? Hol keveset?
A legtöbb autót, mint a rendszerváltás óta mindig, Budapesten lopják: az egész országban ellopott 6920-ból 4733 autót a fővárosban vittek el tavaly. Hasonló aránytalanságokat látunk, ha megnézzük a kerületek közötti különbségeket. Miközben a VII.-ben 7 darab, a szomszédos VI.-ban 9 autót loptak el egész évben, addig a III.-ban 137-et, a XI.-ben pedig 167-et. A két belső kerület méretre sokkal kisebb a külsőknél, de a számok között jóval nagyobb a különbség, mint a területekben, aminek több oka van.
A belvárosban rengeteg térfigyelÅ‘ kamera működik, a VI. kerületben például van olyan rész, a Diplomata-negyed, ahol nem csak az utcák oszlopaira, hanem számos épületre, nagykövetségekre, azok kerÃtéseire külön felszereltek kamerákat. Ezekben az utcákban a rendÅ‘rök is gyakrabban járÅ‘röznek.
A tolvajok által kedvelt méretes lakótelepek és P+R parkolók ellenben a külső kerületek jellemzői. Különösen utóbbiakat figyelik a bűnözők: az agglomerációból munkába érkezők reggelente lerakják itt a kocsijukat, amit csak este vesznek fel. A bűnözőknek elég 2-3 reggel kinézni az orgazda által megrendelt kocsit, jó eséllyel másnap is ugyanúgy lerakja majd a tulajdonosa, aki viszont csak este jelenti be a lopást. Ha délelőtt elviszi a tolvaj, estig az ország bármelyik szegletébe elautókázhat vele, anélkül, hogy köröznék.
Szintén jelentÅ‘s aránytalanságok jellemzik a megyék közötti különbségeket. Nógrádban 18, mÃg Békésben 21 autót loptak el 2012-ben, az utóbbit felügyelÅ‘ megyei rendÅ‘rkapitányság szerint az elmúlt évtized legnagyobb fogása éppen egy budapesti banda lekapcsolása volt.
A fÅ‘város mellett Pest megye „az autótolvajok hipermarketje” Vezda megfogalmazása szerint, ahonnan 872 autót loptak el tavaly. Egyrészt Budapest közelsége miatt itt a legnagyobb a választék, másrészt ide futnak be az utak, itt mozog a legtöbb kocsi, de innen is tudnak a legkönnyebben eltűnni a tolvajok a számtalan különbözÅ‘ irányba induló út miatt.
Mit lopnak?
Amikor a tÃpusok szerinti listát kértük a rendÅ‘rségtÅ‘l, meglepÅ‘ módon azt a választ kaptuk, hogy nem adják ki. Azóta folyamatos egyeztetésben állunk velük az adatkérésrÅ‘l, ugyanis egyrészt korábban kiadták ezt a statisztikát, másrészt szerintünk ezek közérdekbÅ‘l nyilvános, több millió autótulajdonos számára hasznos információk.
AmÃg megérkeznek a hivatalos statisztikák, addig az autóvadászok adataira hagyatkozhatunk – ezt mutatja a fenti ábra. Vezdáékhoz tavaly 483 jármű ellopását jelentették be, ezek márkák szerinti megoszlása kellÅ‘en alátámasztja az autóvadász állÃtását. „Használatra nagyon kevés prémium-kategóriás autót lopnak manapság, egyértelműen bontásra viszik a népautókat, az alkatrész miatt.”
Amint a grafikon jól mutatja, a VW, a Suzuki, az Opel és a Renault adja a lopások felét, mÃg az Audi, a BMW és a Mercedes a sor végére szorult (3, 2 és 1 százalék). A tÃpusok között a Swift, Megane, Golf sorrend alakult ki 2012-ben, de hangsúlyozzuk, hogy ezek nem a hivatalos adatok, azokat várjuk a rendÅ‘rségtÅ‘l.
Mi a trend?
Egyesek talán azt gondolják, hogy a kulcs nélküli autók terjedésével biztonságosabbá válnak a járművek, vagy legalább nehezebb kinyitni, elvinni Å‘ket, de Vezda tapasztalatai szerint ez egyáltalán nem Ãgy van.
„Furcsa, de a technika fejlÅ‘dése következtében egyre gyorsabban képesek ellopni az autókat. Egy elektronikus nyitású járművet laptoppal gyorsabb kinyitni, mint a mechanikus zárral szerelt régit egy darab dróttal, vagy álkulccsal. Nagyon kevesen gondolkodnak Ãgy, de a jármű értékének a 10 százalékát a biztonsági rendszerére kell költeni.”
A drága autók „hanyagolása” és a lopások felgyorsulása mellett Vezda szerint a legszomorúbb folyamat az, hogy a bűncselekmények száma még tovább emelkedik majd, mivel az olcsó javÃtások iránti élénk kereslet megmarad, sÅ‘t, jó eséllyel növekedik.
Szóljon hozzá!